Każda z inspirujących w tym roku kopalń zapisała się w historii Polski - w Wieliczce pozyskiwano cenną sól a w Tarnowskich Górach kruszec do bicia srebrnych monet. Obydwa obiekty wpisały się też w historię świata znajdując zasłużone miejsce na Liście UNESCO. Wielokrotnie obydwie kopalnie sprawdziły się też jako inspiracja dla różnych twórców, w tym roku dla uczestników XXII Pleneru Malarskiego Artystów Niepełnosprawnych.
W czasie pleneru powstało ponad 150 prac, z których wystawa pokaże tylko wybór. Przedstawiają one miejsca i obiekty z Trasy Muzeum Żup Krakowskich w kopalni soli, z trasy w kopalni srebra w Tarnowskich Górach i Sztolni Czarnego Pstrąga. Są one bardzo subiektywnym spojrzeniem na oglądane miejsca, obiekty, urządzenia i kopalniane wnętrza przesycone historią opowiedzianą przez przewodników i emocjami twórców.
Wśród zastosowanych technik dominują: pastel i olej, ale jest też np. linoryt.
Plener został zorganizowany przez Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka we współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Ziemi Tarnogórskiej w Tarnowskich Górach i Fundacją Sztuki Osób Niepełnosprawnych w Krakowie.
Napisz komentarz
Komentarze